* شیعه *

بدرستی که او وشیعه اش همانا روز قیامت رستگارند. پیامبراکرم

* شیعه *

بدرستی که او وشیعه اش همانا روز قیامت رستگارند. پیامبراکرم

* شیعه *

استفاده از مطالب درصورت ذکر منبع زیرمطلب (نه آدرس ما) بلا مانع است چون بیشتر مطالب از سایت یا وبلاگ های دیگر گرفته شده ذکر منبع زیرمطلب لازم است
هم چنین برای مطالبی که منبع ندارند درصورت تمایل می توانید آدرس وبلاگ را ذکر کنید

پیام های کوتاه
  • ۲۸ اسفند ۹۵ , ۱۸:۴۵
    مادر
نویسندگان

واقعا فرشته ها توشب قدر از آسمون به زمین می یان؟

چهارشنبه, ۱۷ تیر ۱۳۹۴، ۱۰:۴۳ ب.ظ

واژگان، برای ذات معانی وضع شده اند؛ نه معانی خاص با ویژگی های خاص.
«نزول» به معنای فرود آمدن چیزی از بالا به پایین است؛ چه آن چیز از حیث مادی بالا باشد (مثل نزول باران) یا از جهت معنوی بالا باشد (مثل نزول فرشتگان) و یا به صورت طبیعی بالا باشد.1 در مورد قرآن نیز نزول و مشتقات آن بارها به کار رفته است. در این موارد نیز روشن است که قرآن، از مکانی در بالا به زمین فرود نیامده، بلکه حقیقت قرآن است که به عالم طبیعت نازل شده است و این همان نزول معنوی است که از جانب خداوند حکیم بر قلب پیامبر صلی الله علیه وآله فرود آمده است.
اما فرشتگان، موجوداتی مجرد هستند و مناسبتی با زمان و مکان ندارند و آن سعه و گستره وجودی انسان کامل و ولی الله الاعظم است که آنها را به پایین می کشاند. شب قدر، دارای مراتب و مظاهر بسیاری است و آن چه ما در عالم طبیعت شب قدر می دانیم، نشانه و تصویر عوالم بالاست و در عالم طبیعت نیز شب قدر، به حسب افق های شهرها متعدد است؛ اما حقیقت آن که بر قلب انسان کامل واقع می شود، یکی بیش نیست و فرشتگان بر قلب انسان کامل فرود می آیند و این فرودی معنوی است؛ نه مادی تا با زمانی معین تطبیق داده شود.
از این گذشته، فرشتگان موجوداتی مجردند و می توانند ـ با اجازه الهی ـ تمثل پیدا کنند و به لباس طبیعت درآیند و در زمان و مکان وارد شوند؛ چنان که فرشته روح بر حضرت مریم تمثل پیدا کرد. بنابراین، ورود و حضور فرشتگان در عالم طبیعت و در شب قدر، امکان پذیر است و از این بالاتر، قرآن تأکید دارد که فرشتگان بر موءمنان ثابت قدم، نازل می شوند و آنان را بشارت می دهند2 و این منافاتی با مجرد بودن آنها ندارد.
-------------------------------------------------------------

منبع:
1. حسن مصطفوی، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ج 12، ص 87 ـ 89.
2. فصلت (41) آیه 30.
(به نقل از : erfan.ir)

http://www.quran.porsemani.ir/

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۴/۱۷
زهرا احمدآبادی

نظرات (۲)

۱۷ تیر ۹۴ ، ۲۳:۱۴ رضا فاطمی
خواندم و آموزنده بود...
راستی یک سوال؟
مجرد بودن معنای سفر به آینده و گذشته هم میده آیا؟
پاسخ:
فکر نمی کنم ،مجرد برای فرشته نیز به همان معنای تنهایی(ازدواج نکرده) وجنبه نظری(فاقدجسم) کاربرد دارد زیرا قوه شهوانی ندارند اما به هنگام عبادت خدا می توانند به صورت جفت نیز باشند 
فکرکنم مطالب زیر کمکتان کند

1. حقیقت و هویت انسان به روح اوست. روح موجودی است که ذاتاً مجرد بوده ولی در بعضی از افعال خود نیاز به جسم دارد.
2. جهان هستی دارای مراتبی است یکی از مراتب آن، عالم مثال نامیده می شود عالم مثال مجرد از ماده می باشد ولی دارای بعضی از اوصاف موجودات مادی (مثل شکل و رنگ) است.
3. زمان مختص عالم ماده است و عالم مجردات گذشته و حال و آینده ندارد.
4. حقیقت همه وقایع عالم طبیعت در عالم مثال به نحو مجرد هست و رؤیاهای صادق مشاهده صور مثالی است لذا شخص واقعه آینده را مشاهده می نماید.
5. روح انسان بر اثر سیر و سلوک و پرورش قادر است در خواب و حتی بیداری موفق به مشاهده عالم مثال و وقایع آینده شود.
6. وجود عالم طبیعت به اقتضای مادی بودن، تدریجی است و بدون گذر از مراحل تدریج امکان تحقق مراحل آینده نیست.
با توجه به مقدمات بالا امکان سیر روح انسان در آینده و گذشته از طریق سیر در عالم مثال و مجرد وجود دارد ولی به دلیل تدریجی بودن عالم طبیعت امکان سفر به آینده و گذشته در مرتبه عالم ماده نیست زیرا این معنی رسیدن به مرحله بعدی بدون گذر از مرحله قبلی است و یا بازگشت به مرحله ای است که بعد زمان خودش را از دست داده است.ببخشید خیلی طولانی شد
http://rss.nahad.ir/

سپاس از حضورتان
موفق باشید
۱۸ تیر ۹۴ ، ۰۰:۰۵ رضا فاطمی
خیلی ممنون
ممنون از وقتی که گذاشتید و توضیحات شما..
باز دنبالتون میکنم...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی