علل و خاستگاههای نگاه به نامحرم (2)
شنبه, ۵ دی ۱۳۹۴، ۰۹:۰۰ ب.ظ
عوامل فرهنگی و اعتقادی
1. معرفت ناقص
از جمله علل وجودی این آسیب اجتماعی، آگاهی اندک از عواقب فرهنگی، اعتقادی و پیآمدهای این عمل حرام است. در اثر این ناآگاهی و معرفت ناقص، امروزه در اقشار مختلف مردم - به ویژه جوانان - نگاه به نامحرم و حتی روابط با ایشان به صورت عادی و مقبول در آمده است. گویا این عمل شوم، نه تنها هیچ عارضه منفی نداشته، بلکه این گونه ارتباطها لازمه زندگی است؛ به گونهای که خود خود میگویند: اگر در محیط دانشگاهی کسی دوست دختری نداشته باشد، به طور حتم دانش جوی بیدست و پایی است؛ چه برسد به مسئله نگاه کردن به آن. این حرفها دیگر قدیمی شده است، امروز، خریداری ندارد. زمانه عوض شده، باید با زمانه پیش رفت. مدتها این لذت مفت و رایگان را میبریم و گرفتار هم نمیشویم. ای بابا! مگر چه عیبی دارد؛ اشکال و ایراد کار چیست؟
آنان این حرفها را از ته دل میزنند و تصورشان این است که عمل بیاشکالی است. برخی فرهنگیان نیز آن قدر از فرهنگ ناب محمدیدور افتادهاند که این گونه ارتباطها، برای شان فرهنگ شده است.
در دوم دبیرستان، دوستی داشتم که از خانواده خیلی مرفه و ثروتمندی بود. جریانی اتفاق افتاد که به دوستی ما انجامید. بحثهای گرمی با هم داشتیم. روزی پس از درس، برای اقامه نماز ظهر به مسجد آیة الله شهیدی رفتیم. او به محض ورود به مسجد، نگاهی به اطراف انداخت. سپس با قیافهای خاص، رو به من کرد و گفت: فلانی چیزی بگویم، باور کنی؟ این اولین بار است که مسجد را میبینم؛ یعنی تا به حال حتی عکس مسجد را هم ندیدهام.
کم نیستند این گونه افرادی که حتی برای یک بار در جلسهای که مربوط به محرم و نامحرم باشد، شرکت نکردهاند و یا در اثر اشتغالهای درسی و غیره، فرصت مطالعه کتابی را در این مورد نداشتهاند یا حتی نتوانستهاند مسائل و مشکلات بلوغ و... خود را با یک کارشناس تربیت دینی مطرح و با ایشان رابطهای برقرار کنند. چه بسا این غزیزان، پاک فطرتترین فرد نیز باشند و ناآگاهی تنها تقصیر ایشان باشد؛ ولی از آن جا که خیلیها از این آگاهی ناچیز خود، ضربه دیده، فریب خورده و منحرف گشتهاند، باید به اثرات مخرب این مسائل، بیشتر توجه کنند.
در این میان، وظیفه اولیا و مربیان در معرفت بخشی آثار منفی نگاه و بدحجابی، بسیار سنگین و حیاتی است.
روایت شده که اولین انسانی که در روز قیامت به انسان میآویزند، همسر و فرزنداناند که فرد را در پیش گاه خداوند باز میدارند و میگویند: پروردگارا! حق ما را از او بستان؛ زیرا آن چه نمیدانستیم به ما تعلیم نداد بی آنکه ما بدانیم، ما را از حرام تغذیه مینمود. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودهاند: لا یلقی الله سبحانه أحد بذنب أعظم من جهالة أهله و أولاده؛ هیچ کس خدای را به گناهی بزرگتر از جهالت همسر و فرزندان دیدار نمیکند.
پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود:
أیما امرأة استعطرت، ثم خرجت، فمرت علی قوم لیجدوا ریحها، فهی زانیة و کل عین نظرت الیها زانیة.
هر زنی که خود را معطر ساخته، از منزل خارج شود از کنار گروهی بگذرد، تا بوی او را دریابند، وی زناکار است و هر چشمی که این زن را ببیند، زناکار است.
باید توجه کرد که معیار، همان جلوه نمایی زنان است و ذکر خوش بو کردن، مصداقی از این جلب توجه نامحرم است. از این رو میتوان نتیجه گرفت که هر نوع آرایش و برخوردی که زنان، با قصد جلب توجه نامحرم انجام دهند، حرام و در حکم زناست.
از طرفی بیشتر بانوان بیآلایش، به علت نشناختن طبیعت غرایز مرد، به آنها همیشه خوش بین بوده و اظهار نظرها و نگاههای آنها را ناپسند و غرض آلود نیم دانند و عدهای نیز میپندارند هرگاه مردی همسر داشته باشد. نگاه و رفتارش بیغرض است.
این بی آلایشی بانوان و زنان همواره، سبب میشود به همگان اعتماد کامل داشته باشند و تصور کنند که مردها نیز همواره در توجه به افراد غیر هم جنس به دنبال بذل احترام و ابراز محبت تجربه، به آسانی مورد اغفال ناجوان مردان قرار میگیرند.
از سوی دیگر، مردان تصوری به عکس دارند و مطابق روحیه خود، زنان را مانند خودشان میپندارند و بر این باورند که آنها در ابراز حالات خاص زنانه و حتی عشوه گری و جلوه گریهای خفیف، قصد و نظر جنسی دارند.
۹۴/۱۰/۰۵
سلام من برگشتم...
حالم بهتره!