* شیعه *

بدرستی که او وشیعه اش همانا روز قیامت رستگارند. پیامبراکرم

* شیعه *

بدرستی که او وشیعه اش همانا روز قیامت رستگارند. پیامبراکرم

* شیعه *

استفاده از مطالب درصورت ذکر منبع زیرمطلب (نه آدرس ما) بلا مانع است چون بیشتر مطالب از سایت یا وبلاگ های دیگر گرفته شده ذکر منبع زیرمطلب لازم است
هم چنین برای مطالبی که منبع ندارند درصورت تمایل می توانید آدرس وبلاگ را ذکر کنید

پیام های کوتاه
  • ۲۸ اسفند ۹۵ , ۱۸:۴۵
    مادر
نویسندگان

چه موقع دعاهام مستجاب می شه؟کی بهتر دعا کنم؟

دوشنبه, ۱۵ تیر ۱۳۹۴، ۰۳:۲۸ ب.ظ


1.زمان های نامتعین

بعد از نماز: بهترین وسیله تقرّب به خدا، نماز است که پیامبر آن را "معراج مؤمن" نامیده است و این از بهترین اوقات دعاست.

امام باقر علیه السلام می‌فرمایند: دعا بعد از نماز ، از نماز مستحبی بهتر است.

پیامبر اسلام صل الله علیه و آله و سلم می‌فرمایند: هنگام ظهر همه چیز پروردگار را تسبیح می‌کنند، پس خداوند در آن ساعت امر به نماز کرد و آن ساعتی است که درب های آسمان گشوده است و بسته نخواهد شد تا بعداز نمازظهر و در آن ساعت دعا مستجاب می‌شود.

و از امام صادق علیه السلامروایت است که فرمودند: وقتی پدرم می‌خواست حاجتی طلب کند هنگام ظهر آن را طلب می‌کرد.

 

هنگام قرائت قرآن: تلاوت قرآن، گوش دادن به سخنان خداوند متعال است و خداوند، کریم‌ تر از آن است که در مقابل، به سخن بنده خود توجّه نکند. امیرمؤمنانعلیه السلام توصیه به دعا در چهار وقت می‌فرمایند که یکی از آنها هنگام تلاوت قرآن است.

 

دعا قبل از بلا: انسان باید همیشه پروردگار خود را به یاد داشته باشد و با توکّل بر او همه کارهای خود را انجام دهد. اما معمولاً انسان در وقت راحتی خدا را فراموش می‌کند و در حال سختی و ناچاری به یاد او می‌افتد مثل اینکه خدا فقط خدای سختی‌ها و مشکلات است در حالیکه در راحتی‌ها به یاد خدا بودن، باعث جلب توجه خداوند در سختی‌ها می‌شود. امام صادق علیه السلام می‌فرمایند:کسی که قبل از نزول بلا دعا کند، هنگام بلا دعایش مستجاب می‌شود و به آسمان می‌رود و ملائکه گویند این صدا آشناست و کسی که قبل از گرفتاری و بلا دعا نکند، دعایش هنگام بلا مستجاب نمی‌شود و ملائکه گویند این صدا را نمی شناسیم.


2.زمان های متعین

چهار وقت روز: امام صادق علیه السلام می‌فرمایند: دعا در چهار وقت به اجابت می‌رسد: قبل از اذان صبح، بعد از طلوع فجر، بعدازظهر و بعد از مغرب. دعا در هر یک از این چهار وقت در امر خاصی تأثیر بیشتری دارد.

چنانکه امام صادق علیه السلام می‌فرمایند:بعد از طلوع فجر تا طلوع خورشید مخصوص تقسیم رزق و روزی است.

 

روز جمعه: حضرت علی علیه السلام می‌فرمایند: روز جمعه بر درگاه خدا تضرّع و بسیار دعا کنید و از خداوند طلب بخشش و رحمت کنید. خداوند در این روز دعای هر مؤمنی را اجابت می‌کند.

و امام صادق علیه السلام و یا امام باقرعلیه السلام می‌فرمایند: گاهی بنده ی مؤمن از خداوند حاجتی طلب می‌کند و خداوند برآوردن حاجت او را تا روز جمعه به تأخیری می‌اندازد.

 

شب عید قربان و اول ماه رجب:

امیر مؤمنان حضرت علی علیه السلام می‌فرمایند: من تعجّب می‌کنم از کسی که در چهار شب از سال، فارغ از عبادت باشد: شب عید فطر، شب عید قربان، شب نیمه شعبان و شب اول ماه رجب.

 

روز عرفه:

امام سجّاد علیه السلام می‌فرمایند:عصر روز عرفه خداوند ملائک را به آسمان دنیا نازل می‌کند و به آنان می‌فرماید: به بندگانم نگاه کنید که با سختی و زحمت به سوی من آمده اند و به آنان پیام فرستاده ام که مرا بخوانید و از من درخواست کنید من شما ملائک را شاهد می‌گیرم که همین امروز دعای آنان را اجابت کنم.

 

نیمه شعبان:

شب نیمه شعبان از شب های بافضیلت سال است که با ولادت امام زمان عجل الله تعالی فرجه شریف بر فضل و برکت آن افزوده شد. امام صادق علیه السلام می‌فرماید: 

پدرم فرمود: این شب، بعد از شب قدر برترین شب سال است. در این شب خداوند از روی فضل و کرم به مردم نظر می‌کند و بندگان خود را می‌بخشد. پس در این شب برای رسیدن به خدا بسیار تلاش کنید و این شبی است که خداوند بر خود فرض کرده که دعا کننده‌ای را نا امید برنگرداند مادامی که معصیت و گناه طلب نکند . امام رضا علیه السلام در فضیلت این شب فرمودند: شبی است که خداوند بندگان خود را از آتش می‌رهاند و گناهان بزرگ را می‌بخشد. پدرم می‌فرمود: دعا در این شب مستجاب است و سیره معصومین علیه السلام شب زنده‌داری و مناجات در این شب بوده است. چنانکه امام سجاد علیه السلام این شب را سه قسم می‌کرد:قسمتی را نماز می‌خواند، قسمتی را دعا می‌کرد و اهل خانه ‌آمین می‌گفتند سپس استغفار می‌کرد و از خدا بهشت طلب می‌کرد و این کار تا طلوع فجر ادامه داشت.

 

شب عید فطر:

یک ماه مهمانی خدا و دوری انسان از بسیاری از گناهان و تابیدن نور الهی بر دل بندگان در شبهای قدر انسان را به خالق خود نزدیک می‌کند و این از بهترین اوقات دعاست .در این شب پاداش عمل یک ماه بندگان داده می شود. پیامبراسلام صل الله علیه و آله و سلم می‌فرمایند: وقتی شب‌ عید فطر فرا می‌رسد- که به آن شب پاداش گویند - خداوند اجر عاملین را می‌دهد ولی بدون حساب .در این حال دعا می‌تواند باعث جلب رضایت الهی و دریافت پاداش بیشتر شود.

از امام رضا علیه السلام روایت است : در سه شب روزی ها و مرگ ها و مقدّرات یک سال تقسیم می‌شود. شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان، نیمه شعبان و شب عید فطر.

 

ماه مبارک رمضان:

ماه مبارک رمضان، ماه رحمت خداست که درب های بهشت باز و درب های جهنم بسته است. ماهی است که خداوند برکات خود را بر بندگان نازل می‌کند و همه آنان را مهمان سفره فضل و کرم خویش می‌نماید و میزبان هر چه در توان دارد مهمان خود را شاد و راضی نگه می‌دارد و برآوردن تقاضای مهمان را بر خود وظیفه می‌داند .بنابراین ماه مبارک رمضان از بهترین فرصت های طلب حاجت از خداوند متعال است.

امیر مؤمنان حضرت علی علیه السلام می‌فرمایند: در ماه مبارک رمضان بسیار دعا کنید و رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم می‌فرمایند: دعا در ماه رمضان مقبول است.

 

شب قدر:

امام صادق علیه السلام می‌فرمایند: شب قدر، قلب ماه رمضان است. شبی است که از هزار ماه بهتر است و به بیان امام صادق علیه السلام شبی که عمل در آن بهتر است از عمل در هزار ماهی که شب قدر در آن نباشد.دعا در این شب به سبب فضیلتی که دارد هم به اجابت نزدیکتر است و هم می‌تواند سرنوشت یک سال انسان را با خیر و عافیت رقم زند؛ چنانکه امام باقر علیه السلام می‌فرمایند:

در شب قدر همه مسائل مربوط به یکسال تا شب قدر دیگر مقدّر می‌شود. مسائلی همچون خیر و شر، طاعت و معصیت، ولادت و مرگ یا رزق و روزی.

 پس هرچه درآن سال مقدر شود حتمی است و قطعاً محقّق خواهد شد.

 

        منبع:   http://doavm.persiangig.com/d/6.html

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۴/۱۵
زهرا احمدآبادی

نظرات (۳)


سلام وبلاگ شما را دیدم مطالب جالبی در آن درج کرده اید و بسیار زیباست

ما از باشگاه خبرنگاران هستیم در صورت تمایل آماده تبادل لینک با شما هستیم.

آدرس: yjc-ir.blog.ir

نام: باشگاه خبرنگاران

عالی بود فقط لطفا مهم ترین آن ها را قید کنید و بگویید اگر چن تا از آن ها باهم باشند دعا سریع تر مستجاب میشود یا نه
Hello there! Would you mind if I share your blog with my facebook
group? There's a lot of folks that I think would really enjoy your content.

Please let me know. Thanks

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی