* شیعه *

بدرستی که او وشیعه اش همانا روز قیامت رستگارند. پیامبراکرم

* شیعه *

بدرستی که او وشیعه اش همانا روز قیامت رستگارند. پیامبراکرم

* شیعه *

استفاده از مطالب درصورت ذکر منبع زیرمطلب (نه آدرس ما) بلا مانع است چون بیشتر مطالب از سایت یا وبلاگ های دیگر گرفته شده ذکر منبع زیرمطلب لازم است
هم چنین برای مطالبی که منبع ندارند درصورت تمایل می توانید آدرس وبلاگ را ذکر کنید

پیام های کوتاه
  • ۲۸ اسفند ۹۵ , ۱۸:۴۵
    مادر
نویسندگان

چگونه از وقت خود بهترین استفاده راببریم؟

دوشنبه, ۲۹ تیر ۱۳۹۴، ۰۳:۱۴ ب.ظ

 

 

برای پاسخ به این پرسش توجهتان را به مقاله زیر (مجله پرسمان، ش 5، بهمن 81، مقاله بهره وری زمان، ص 27 - 25) جلب می کنیم:
زمان از میان رفتنی است و نمیتوان آن را پس انداز کرد. تنها میتوان آن را به روش‏های مختلف به بهره‏وری رساند. وقت آن قدر ارزشمند است که خداوند به آن سوگند یاد کرده است. به قول برایان تریسی: «کیفیت زندگی شما به میزان بهره‏وری شما از زمان بستگی دارد و این که کیفیت مدیریت زمان شما در استفاده بهتر از وقت چگونه است.»1
ممکن است این پرسش در همین آغاز ایجاد شود که شاه کلید بهره‏وری یا مدخل اصلی به سمت بهره‏وری زمان چیست؟ پاسخ یک کلمه است: نظم. 
از دهه نود به بعد، زمان سرمایه تلقی شد و افراد همواره ارشاد میشوند در پی یافتن راه‏هایی باشند که زمان انجام کارها را مرتب کنند و حتی آن را کاهش دهند. این قاعده را تجدید سازمان میخوانند. تجدید سازمان یعنی زمانی که فرد پیوسته در جست و جوی راه‏های بهتر، منظم‏تر، سریع‏تر و مؤثرتر برای حصول به نتایج مثبت گام بر میدارد.
نظم پذیری و بهره‏وری 
نظم پذیری دروازه و مجوز ورود به سمت بهره‏وری است. امروزه رتبه بندی کشورهای مختلف جهان، از نظر شاخص‏های رقابت پذیری، بیانگر این واقعیت است که سبب بالا بودن این شاخص در بعضی کشورها، بالا بودن سطح نظم پذیری آن جوامع است. بسیاری از استادان جامعه‏شناسی، مانند آنتونی گیدتر، ایجاد عادت نظم پذیری در آحاد جامعه را مبنای توسعه یافتگی میدانند و معتقدند بدون این عادت امکان بهره‏وری و پیشرفت وجود ندارد. بررسیها نشان میدهد وجه مشترک تمام کشورهای توسعه یافته نظم پذیری منابع انسانی آن‏ها است. باید توجه داشت:
الف) اگر از دریچه نظم و تقیّد به آن به زندگی بنگریم و از اتلاف این سرمایه جلوگیری کنیم، محیط و روزگار برایمان زیبا میشود و احساس بهره‏وری میکنیم. 
ب) عمر، زمان و فرصت‏ها دست خداوند متعال است؛ اما نتیجه آن به دست خود ما است. باید از ثمره آن بهره‏ورانه، بهره گیریم. 
ج) در بحث بهره‏وری از زمان، نشیب‏ها بسیار است. اگر نشیبی در زندگی نباشد، قدر فرازها را نخواهیم دانست. 
د) اگر از وقت درست استفاده کنیم، همیشه وقت کافی داریم؛ و این یکی از معانی بهره‏وری است. 
به استادی گفتم: تعبیری قشنگ برای زمان و بهره‏وری بفرمایید. بیدرنگ فرمود: برای ترقی و رشد در زندگی و بهره‏وری از زمان نباید در انتظار یک آسانسور به سر برد. باید راه پله را پیش گرفت و پله پله بالا رفت. 
افراد نیکبخت و دارای پشتکار که بهره‏ورانه با زمان برخورد میکنند، به یکدیگر شباهت‏هایی دارند؛ ولی هر نگون بختی که در دور ریختن فرصت‏ها تسلیم شده، اصطلاحاً در جهت تخریب زمان خود گام بر میدارد، از بدبختی ویژه برخوردار است. روح تحقیق، دقت، تفکر، نکته سنجی و موشکافی، ذوق سلیم، سعه صدر و انصاف، عشق به حقیقت و بیپروایی علمی زاده بهره‏گیری از زمان است. کسانی در مدت تحصیل خویش سوخت‏گیری علمی خوبی انجام میدهند که از فرصت‏ها به صورت بهینه استفاده میکنند.
الگوی بهره‏وری از زمان 
عمدتاً روش زندگی انسان‏هایی که از زمان بهره‏گیری مناسب انجام میدهند و از فرصت‏ها به نحو احسن استفاده میکنند، قابل تأمل و اقتباس است؛ حتی اگر در نوع فعالیت و اهداف با ما تفاوت داشته باشند. ابوریحان به نظم شهره بود و از فرصت‏ها به خوبی استفاده میکرد. او، پس از استقرار در غزنه، چند بار به زادگاهش خوارزم سفر کرد و در غالب جنگ‏های سلطان محمود در هندوستان شرکت جست. ابوریحان در این کشور بیش‏تر با علما و حکمای هند معاشرت داشت. بنابراین، زبان سانسکریت آموخت، اطلاعات خود را وسعت داد و مواد کتاب معروف خود «تحقیق ماللهند» را فراهم ساخت. پیش از بیرونی، کسی در جهان اسلام به هند پژوهی دست نزده است. در غرب و شرق نیز، به گزارش تاریخ، تنها یک سفیر یونانی (295 پیش از میلاد) و یک روحانی چینی (چهار صد سال پیش از بیرونی) و یکی دو تن دیگر درباره هند تحقیق کرده‏اند. از آن جا که بیرونی انسانی منظم، مدقق و محقق بود، نوشته‏هایش معتبر است. 
تألیفات این بزرگمرد که نمونه کاملی از فرصت‏شناسی و بهره‏وری از زمان است به 131 مجلّد میرسد. او کتاب‏هایی را از سانسکریت به عربی ترجمه کرد و واسطه نقل دانش اسلامی به هندوستان بود. 
چهار اصل طلایی در بهره‏وری از فرصت‏ها 
1. آرایش مجدد: پیوسته در پی یافتن راه‏هایی باشید که وقت و امکاناتتان را بر مسائلی که بیش‏ترین ارزش را برای رشد و تعالی شما دارند، متمرکز کند. 
2. باز آفرینی: همواره در پی یافتن راه‏هایی باشید که عملکرد شما را کاملاً متحول کند؛ به گونه‏ای که فعالیت‏هاتان با اهداف بلند مدت شما بیش‏تر هماهنگ شود.
3. قاطعیت: تردید و دو دلی از عوامل مهم اتلاف وقت است. در 80 درصد موارد باید وقتی ایده‏ای خاص به ذهنتان میرسد، در مورد اجرا یا عدم اجرای آن قاطعانه تصمیم بگیرید. 
4. سرعت عمل: سرعت عمل در کار شرط اساسی موفقیت است. شور و شوقِ عملکردِ سریع را در خود پرورش دهید. 
«پیشرفت و ترقی از آن افرادی است که سرعت عمل دارند. افراد مُردّد آن قدر طول میدهند که همه چیز خراب میشود.» بنابراین، اگر میخواهید از پیشتازان حرفه و مقطع و رشته تحصیلی خود باشید، باید د رکار خود به داشتن سرعت و قابل اعتماد بودن مشهور شوید و تردید و دو دلی را، مگر در موارد ابهام، از خود دور سازید. حضرت امام علی(ع) میفرماید: «اگر از چیزی ترسیدی به سمت آن حرکت کن.»2
این اصل، از اصول ریسک‏پذیری است. مراد از ترس در این جا بیش‏تر واهمه ذهنی و ترس خیالی است و حضرت مولی الموحدین امیرالمؤمنین(ع) بر سرعت عمل و از دست ندادن فرصت‏ها تأکید میورزد. رالف امرسون (شاعر) نیز مینویسد: «از هر چه که میترسید آن را عملی سازید.»3
چرا بحث بهره‏وری روز به روز جدیتر میشود؟ 
توجه به مسائل زیر، برای درک پاسخ این پرسش ضرورت دارد: 
1. تفاوت انسان و دیگر آفریده‏ها
اگر انسان و سایر مخلوقات را دارای تفاوت ذاتی میدانیم و انسان را اشرف مخلوقات میپنداریم، باید زمینه‏هایی فراهم آورد تا انسان با کار و شغل خود، رشد و ارتقا یابد. توجه به بهره‏وری خصوصاً «بهره‏وری زمان یعنی اتخاذ موضع قاطعانه در قبال سکون و رکودی که جوهره انسانیت و انسان را نابود میسازد.» 
2. محدودیت‏ها 
امروز محدودیت‏های موجود توجه به بهره‏وری از زمان را اجتناب ناپذیر میسازد. محدودیت در همه چیز (فرصت‏ها، ظرفیت‏ها، امکانات، دانشگاه‏ها،
اشتغال، درآمد و...) هویدا شده است. بنابراین، هرکس مهرورزانه و بهره‏ورانه با زمان حرکت کند و اصطلاحاً موتورهای ذهنی خود را روشن سازد و با تانک فکری به سمت اهداف پیش رود و مهم‏تر از همه رقص اندیشه راه بیندازد، موفق‏تر است. امروزه بهره‏وری از فرصت‏ها بهترین پاسخ به محدودیت‏های برنامه‏ریزی شده و غیر برنامه‏ریزی شده است. 
3. تعهد و مسؤولیت 
تعهد و مسؤولیت یک مسلمان مؤمن و خواهان رشد و پیشرفت، باید در طول زمان امتداد داشته باشد. تمام ذخایر انسانی و غیر انسانی امانت‏هایی متعلق به تمام انسان‏ها است. باتوجه به بهبود بهره‏وری میتوان به نحو احسن از سهم آیندگان و حاضران محافظت به عمل آورد. 
4. تداوم حیات‏
ایستادگی و حضور مؤثر در صحنه دنیای امروز - با همه تحولاتی که از دهه 1970 به بعد صورت گرفته - مستلزم سرعت و ودقت عمل بیش‏تر است. باید زمان را با حفظ کیفیت و کمیت یا بهبود آن‏ها به زنجیر کشید؛ و گرنه رقابت‏های هولناک در آینده تومار حیات هر غافلی را در هم خواهد پیچید. بهبود بهره‏وری، خصوصاً نیروی انسانی، با اتکا به حرکت همه جانبه ملی هر فاصله‏ای را به سرعت جبران میکند.
بهره‏وری و خلاقیت 
خلاقیت و نوآوری بابهره‏وری ارتباط تنگاتنگ دارد. یکی از ویژگیهای سال‏های آغازین هزاره سوم میلادی در دنیای امروز سرعت تغییرات است. جامعه‏هایی میتوانند در صحنه جهانی حضور فعال داشته باشند وتماشگر باقی نمانند که با تغییرات متحوّل شوند و به غنی سازی خود پردازند و با حفظ فرهنگ بومی، برنامه‏های مختلف داشته باشند. در شرایط کنونی، وجود ذخایر و منابع طبیعی در یک کشور چندان مزیّت قلمداد نمیشود. آنچه امروز مزیت به شمار میآید، توان خلاقیت و نوآوری است که در دانشجویان و شاغلان هر کشور وجود دارد؛ زیرابا استفاده از خلاقیت و نوآوری میتوان از ذخایر و منابع موجود بهره گرفت؛ آن را به کالاها و خدمات متنوع و دارای ارزش افزوده بالاتر تبدیل کرد و در کشورهای دیگر جهان به فروش رساند.
مثلث بهره‏وری 
امروزه، برای بهره‏وری از زمان و فرصت‏ها و مدیریت فردی و اجتماعی، در بحث بهره‏وری از مثلثی با سه ضلع پر اهمیت و دارای سه مؤلفه سخن به میان میآید. 
1.انگیزه)Motive(: تمایل فرد برای وارد شدن به فعالیت‏های جهت دار و ضروری انگیزه نام دارد. انگیزه از ایمان و احساس تعهد در برابر هدف‏ها مایه میگیرد. هر چه مشارکت افراد در تصمیم‏گیریها و هدف گذاریها بیش‏تر باشد، به همان نسبت انگیزه‏ها قویتر خواهد شد. البته لازمه این مشارکت، نظام ارتباطی مناسب است که میتواند آگاهی از اهداف و برنامه‏ها را فزونی بخشد.
2. روحیه)Morale(: انگیزه پدیده‏ای فردی است؛ اما روحیه پدیده‏ای گروهی به شمار میآید که به صورت انتخاب هدف‏های مشترک و تلاش در راستای تحقق آن‏ها تجلی مییابد. روحیه ایده‏ها و فعالیت‏های ذهنی انسان را جهت میدهد.
3. نظم و انضباط)Desepline(: حس اطاعت و تعهد در برابر زمان، فرصت، قو انین و مقررات و برنامه‏ها از شاخص‏های مهم بهره‏وری است؛ به عبارت بهتر، «فرد منظم دربان فرصت‏ها است.»
سخن آخر: 
مهارت‏های بهره‏وری از زمان وفرصت‏ها عامل جامه عمل پوشاندن به اهداف و آرزوها است؛ و تنبلی و بینظمی و آشفتگی دزد آرزوها و موفقیت‏ها شمرده میشود. مهارت‏های بهره‏وری کمک میکند تا از اوقاتی که به مطالعه، کار، تحقیق، کلاس درس و فعالیت‏های دیگر میپردازید، بیش‏ترین بهره به دست آید. علاوه بر نظم و روحیه و انگیزه، موارد زیر نیز در شمار این مهارت‏ها جای دارد. 
الف) خود ارزیابی مستمر
ب) تمرکز حواس 
ج) پرسیدن 
د) برخورد سؤالی داشتن 
ه) کشف ارتباط مسائل با همدیگر 
و) یادداشت فعالیت‏ها 
ز) تقسیم کارها
ح) زمان بندی 
رویکرد شما به فرصت‏ها و زمان تا حد زیادی پیشرفت و موفقیت شما را رقم میزند. انسان‏های بهره‏ور حتی میتوانند همزمان بر دو یا چند تفکر متضاد تمرکز کنند و به کار ادامه دهند؛ یعنی هم دید دراز مدت داشته باشند و هم کوتاه مدت.
پینوشت: 
1. مدیریت زمان (رموز استفاده بهتر از وقت در زندگی و کار)، برایان تریسی، ترجمه اشرف رحمانی و کورش طارمی. 
2. مدیریت اسلامی، دکتر حقیقی.
3. قدرت شعور باطن، ژوزف مورفی، ترجمه قراچه داغی، ص 266.
4. آشنایی با بهره‏وری به زبان ساده، معاونت آموزش و نیروی انسانی سواد آموزی کشور، ص‏5.
5. نهج البلاغه. 
6.غررالحکم و دررالکلم.

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۴/۲۹
زهرا احمدآبادی

نظرات (۳)

۲۹ تیر ۹۴ ، ۱۹:۵۹ رضا فاطمی
بسیار مفید..عالی بودن..
سپاس از این پست...
پاسخ:
ممنون ازحضورتان...

  

بره lamb
تصویری از یک بره با پشمهای سفید و سیاه و آبی و زرشکی که نهارش را خورده و هم اکنون درحال لم دادن به پشتی است!

پس بره میشه لم


غنچه bud
تصور کنید وقتی باد می وزد ، غنچه ها به سمت شما می آیند.

پس غنچه میشه باد


قطب Pole
از قطب شمال به قطب جنوب هزاران " پل " زده اند. صدها پل برای وسایط نقلیه و صدها پل برای عابرین پیاده . و تمام کشورها از این پلها برای عبور و مرور استفاده می کنند.

پس قطب میشه پل


اگه نمیخوای محصولو بخری محبت میکنی بیای تو وبم و دلیلش رو بگی تا من نقطه ضعفمو بدونم؟


سلام :)

اینا سه تا از پونصد کلمه ای هست که شما به راحتی و با یه بار خوندن میتونید تا ابد حفظش کنید...

من تو سایتم 17 تای دیگش رو گذاشتم میتونید با یه بچه ی 6 ساله کارو شروع کنید شرط میبندم به طرز فوق العاده شیرینی همشو یاد بگیره...مادرتون پدرتون و خودتون...

وقتی این بیست تا رو یاد گرفتین و مطمئن شدین محصول خوبیه میتونین واسه خرید پونصد تا لغت اقدام کنید.

هم کلمات مترادف قرار دارن و هم تلفظ صحیح نوشته شده...

اول مطمئن بشین بعد خرید کنید.

بعد از خرید محصول و استفاده از اون به بلاگ من سر بزنید اونجا میتونید بگین چقدر از محصول راضی بودین یا حتی انتقاد کنید و هزینه رو به راحتی پس بگیرین...

سایت فروشگاه برای مشاهده اون هفده کلمه ی دیگه و خرید محصول:


WWW.bist.sellfile.ir


اینم بلاگ انتقادات و پیشنهادات:


WWW.dyamin.blog.ir



ممنون میشم اگه کسی رو بهم معرفی کنید که نیاز به این محصول داشته باشه...مثلا دانشجوها یا اولیایی که علاقه دارن همچین چیزائی رو برای بچه هاشون تهیه کنند حتی با دادن شماره تماسشون تو بلاگم به صورت خصوصی...


منم جوونم و دنبال پول حلال از راه درست خدا خیرتون بده.

Really troutwsrthy blog. Please keep updating with great posts like this one. I have booked marked your site and am about to email it to a few friends of mine that I know would enjoy reading..

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی